relaas

Beeldend kunstenaar Joost Conijn is bekend om zijn achteruitrijfiets. In 2001 reisde hij in een op hout gestookte, zelfgemaakte, auto van hout door Oost-Europa en onlangs bouwde hij een vliegtuig van een ijzeren frame, doek en een oude motor.
Iedereen kan een vliegtuig bouwen. Als je een droom hebt, is alles mogelijk.
Ik houd van reizen. Maar niet op de manier waarop de meeste mensen zich verplaatsen. Als je reist met de gebruikelijke transportmiddelen kom je op plaatsen waar iedereen al is geweest en niets meer oorspronkelijk is.
(citaten uit NRC Handelsblad, 4 juni 2010)
Ik wil niet reizen over de weg van het van te voren bedachte perspectief.
(citaat uit NRC Handelsblad, 1 oktober 2010)
De OK-NUL 43 kan 65 liter benzine bergen waarmee 5 vlieguren gemaakt kunnen worden.
Begin juni 2010 stijgt Joost Conijn op in Lelystad en begint zijn reis richting Oost-Afrika. In de het Cultureel Supplement van NRC Handelsblad doet de kunstenaar iedere vrijdag verslag van zijn belevenissen. Zijn relaas gaat over het weer, vergunningen, vliegen boven verboden gebied, verdacht worden van spionage, dreiging van noodlanding in de woestijn, oververhitting van de motor, tegenwind, corruptie, malaria, rebellenstrijd en gevangenschap. Eén maal zit hij in een cel in de Centraal Afrikaanse Republiek en één maal in Oeganda waar hem een gevangenis straf van 7 jaar boven het hoofd hangt. Bovenal gaat het relaas van Joost Conijn over zijn ontmoetingen met mensen.
Na een alinea over koorts en slappe benen stokt de berichtgeving vanuit Afrika. Op 13 augustus laat NRC Handelsblad weten dat de avonturier ziek is. Een week later is er een aflevering vanuit grimmig Tsjaad en pas op 1 oktober sluit NRC de serie opgelucht af met aflevering 9 en 10 in één keer.
Avontuur is romantisch omdat het breekt met conventies. Mijn ervaring is dat avontuur met name achteraf leuk is. Het avontuur van Joost Conijn is jongensachtig, onverantwoord en naïef. Hij lijkt niet uit te zijn op overleven. Zijn reisverslag-met-foto in de krant is wonderschoon. Op foto’s vanuit de lucht staat steevast een vleugel midden in beeld, op die die aan de grond werden genomen is de OK-NUL 43 omringt door telkens een andere schare nieuwsgierigen. Penibele situaties en buitengewone ontknopingen wisselen elkaar in de krantenkolommen af op innemende toon. De reis verloopt grillig en onvoorspelbaar, niet het vliegen maar oorlog en corruptie blijkt het grootste avontuur.
Ik kijk uit naar de vrijdagkrant, leef mee met Conijn en maak mij eind augustus zorgen. Ook raak ik bovenmatig nieuwsgierig naar de losse eindjes en hiaten in het relaas. Ene Ward vliegt aan het begin van de reis mee en ene Henno komt in Afrika aan boord.
Ik volg het werk Joost Conijn, koop het boek IJzer en Video over de houtauto en andere projecten, verzamel de afleveringen in de krant en zie uit naar een nieuw avontuur. Ik vertel aan wie het maar horen wil over de vliegreis en vertel ook dat ik verzuimde aflevering 1 en 2 uit de krant te knippen. Gelukkig tref ik een toehoorder die nog een paar maanden NRC’s heeft liggen. In een A4 enveloppe, met een keurig karton om vouwen of kreuken te voorkomen, arriveert aflevering 1 en 2 per post: met vriendelijke groeten.
